expondo ‒ jak stworzyć giganta e-commerce?

 

Tajemnica sukcesu? Dwaj zdeterminowani przedsiębiorcy z wizją
i ogromną wiarą w powodzenie oraz… po prostu działanie. Poznajcie expondo.

Historia firmy expondo dowodzi, że amerykański sen jest możliwy nawet na najbardziej rozwiniętych rynkach europejskich. W dekadę, między Berlinem, Zieloną Górą i Warszawą, dwóch młodych przedsiębiorców polskiego pochodzenia Piotr Stach i Waldemar Moss stworzyło prawdziwe imperium e-commerce. Firma, która zaczynała od handlu używanymi narzędziami, działa dziś w 28 krajach Europy. Expondo sprzedaje ponad 2000 specjalistycznych produktów własnych marek i jest liderem w wyposażeniu dla gastronomii, warsztatów i przemysłu.

Expondo to jeden z liderów rynku B2B (business to business), oferujący szeroki asortyment wysokiej jakości produktów dla przedsiębiorców w 28 krajach Europy. Firma specjalizuje się w sprzedaży profesjonalnego sprzętu w konkurencyjnych cenach dla takich branż jak HoReCa, przemysł czy budownictwo. W swojej ofercie expondo posiada również specjalistyczne wyposażenie warsztatów. Przedsiębiorstwo rozwija się błyskawicznie, już zatrudnia ponad 250 pracowników i notuje
50-procentowy wzrost rok do roku.

Oferta produktowa to ponad 2000 specjalistycznych artykułów – wszystkie projektowane
w Niemczech i produkowane z wysokiej jakości materiałów specjalnie dla expondo. Każdy prototyp  jest testowany wewnętrznie. Dzięki niemieckiej kontroli jakości do sprzedaży trafia jedynie 70% testowanego asortymentu, który pomyślnie przeszedł weryfikację. Produkty sprzedawane są jedynie w sklepie internetowym:
www.expondo.pl i objęte 3-letnią gwarancją.

Historia tego giganta zaczęła się zaledwie dekadę temu, gdy dwóch 25-latków o polskich korzeniach mieszkających w Berlinie, postanowiło spróbować swoich sił w handlu. Każdy z nich miał odłożone 5000 euro, które posłużyło do rozkręcenia biznesu. Plan był prosty:  „Zróbmy coś!”.

Pierwsze kroki – znaleźć niszę

 Piotr Stach i Waldemar Moss, założyciele expondo, zaczynali od handlowania używanymi narzędziami. W swoich planach od początku postawili na internet, co pozwoliło im zminimalizować koszty i zaoferować konkurencyjne ceny artykułów. Wspólnicy szybko doszli do wniosku, że na rynku brakuje wysokiej jakości narzędzi, które można by dostarczać profesjonalistom i przedsiębiorcom w przystępnych cenach.

Wiedzieliśmy, że specjalistyczne narzędzia były zbyt drogie. Wiedzieliśmy, że możemy zaoferować je o wiele taniej, chociaż nie znaliśmy wówczas jeszcze żadnych tajników biznesu. Jak bardzo byłoby to skomplikowane? Ile czasu zajęłoby nam stworzenie oferty? Nie wiedzieliśmy nic, oprócz tego, że chcemy wykorzystać okazję. Czuliśmy ją intuicyjnie! – wspomina Waldemar Moss.

Aby móc wystartować i zwiększyć swoje szanse na sukces, wspólnicy wyeliminowali praktycznie wszystkie niepotrzebne koszty. Swoje prywatne mieszkania postanowili wykorzystać jako biura
i jednocześnie magazyny towarów. – W pewnym momencie zgromadzone w jednym z pokoi artykuły ważyły ponad 10 ton i spowodowały odkształcenie podłogi. – opowiada Waldemar Moss. – To był niezwykły czas. W budowaniu firmy pomagali nam przyjaciele i znajomi, z których wielu później na stałe związało się z expondo – dodaje Waldemar Moss.

W 2007 roku szukaliśmy nisz rynkowych i zastanawialiśmy się, jak możemy je wypełnić. Do dziś się tym zajmujemy. Jedyna różnica polega na zdecydowanie bardziej zaawansowanych modelach analitycznych, z których korzystamy. Ciągłe poszukiwania szans i okazji pozwalają nam na stały rozwój biznesu – podkreśla Piotr Stach.

Ludzie i determinacja

W miarę rozwoju, firma rozszerzała zakres swojej oferty i wprowadzała do niej nowe produkty – artykuły do wyposażenia kuchni, specjalistyczny sprzęt dla firm cateringowych czy urządzenia dla warsztatów i laboratoriów. Przełomowym momentem w historii przedsiębiorstwa było nawiązanie współpracy z partnerami z Chin. Wielu z nich do dziś jest ważnymi dostawcami expondo. Równocześnie firma zatrudniała specjalistów, których wiedza i doświadczenie miały kluczowe znaczenie dla dalszej ekspansji rynkowej. – Zatrudniliśmy najlepszego sprzedawcę, jakiego spotkaliśmy w Chinach – do dziś jest z nami. W Niemczech i w Polsce zdecydowaliśmy się na współpracę z osobami doskonale znającymi rynek i wiedzącymi, jak prowadzić biznes – zaznacza Waldemar Moss.

Koszt sukcesu

Jak podkreślają założyciele expondo, droga do sukcesu wymagała wielu wyrzeczeń i nie była usłana różami. Początki były trudne – wspólnicy mieli problemy ze znalezieniem źródeł finansowania
i ostatecznie pieniądze pożyczali od rodzin.

Przez pierwsze trzy lata prowadzenia firmy, właściciele nie pobierali należnych dywidend – wszystko po to, aby się ciągle rozwijać i oferować klientom produkty lepszej jakości w bardziej konkurencyjnych cenach.

Rozwój trwa

Aktualnie expondo rozwija się dynamicznie na wielu rynkach. W Polsce planuje otwarcie nowego biura w Warszawie. Rocznie do oferty firmy ma trafiać około 1000 nowych produktów marek własnych. Do dziś expondo samodzielnie testuje każde urządzenie przed wprowadzeniem go do sprzedaży, aby było niezawodne przez długie lata eksploatacji. Jak podkreślają założyciele, sukces expondo to efekt wielu czynników, wśród których jednym z najważniejszych są zdolni i zaangażowani pracownicy. Waldemar Moss i Piotr Stach, mówią, że sukces wiąże się z wieloma wyrzeczeniami, a droga do niego nie jest łatwa. Jednak obaj założyciele stanowczo twierdzą, że najważniejsze to nie poddawać się i po prostu działać. Tak zresztą brzmi motto firmy, po prostu: „get it done - zrób to!”.

expondo

Grupa expondo z siedzibą w Berlinie jest renomowanym producentem oraz internetowym sprzedawcą produktów dla profesjonalistów z różnych sektorów gospodarki. Asortyment firmy to ponad 2000 produktów, dostarczanych na 28 rynków w Europie, pod 11 własnymi brandami dla branży HoReCa, przemysłu, budownictwa i warsztatów. Od momentu powstania w 2007 roku, firma stale się rozwija, zatrudniając obecnie ponad 250 pracowników w trzech krajach: w Niemczech, Polsce i Chinach. Wieloletnie doświadczenie producenckie pozwala firmie na utrzymanie najwyższych standardów jakości i konkurencyjnych cen. W 2017 roku grupa expondo otrzymała prestiżowy tytuł „Diament Forbesa” za imponujący rozwój oraz tytuł „Gazeli Biznesu” w rankingu Pulsu Biznesu.

Więcej o expondo: 

www.corporate.expondo.pl

Zapraszamy do naszego sklepu internetowego:

www.expondo.pl

Więcej informacji:

Marta Sułkowska

Biuro prasowe expondo

Clue PR, tel. +48 504 142 206

e-mail: marta.sulkowska@cluepr.pl